Monday, September 1, 2008

Backdated Posting for Friday 29/8

Alhamdulillah..... sekali lagi bertemu dengan hari Jumaat...
Penghulu segala hari....Moga-moga hari ini akan memberikan seribu keberkatan dalam hidupku...
Insyaallah.....
Hari ni mood aku rasa macam best sangat.... Pertama, sebab manusia biasa yang ku kata sudah ketemu, tapi masih tak pasti itu
sudi membalas message yang ku hantar padanya....pagi-pagi dia dah bikin mood aku jadi baik sangat.....:)
Walaupun dia tak tahu yang balasan ringkas dari dia itu sudah mampu bikin hati aku gumbira sepanjang hari....
Satu lagi sebab aku seronok sangat hari ni sebab malam nanti aku nak balik kampung...
Balik Penang..... lamanya tak balik....
Last time aku balik, masa mengundi tak silap aku..
Walaupun aku sebenarnya bukan balik mengundi....huhu.....
Bukan tak patriotik, cuma ada sebab2 yang memang tak dapat nak elak....
Walau hati gembira nak balik kampung, jauh di sudut hati aku gusar dan sedih....
Kami balik kampung sebenarnya nak melihat mak cik ku yang keadaan kesihatannya semakin tak memuaskan....
Pagi ini, di saat aku di depan skrin mengadap layar sepi ini, mak cik ku yang aku panggil makndak akan menjalankan pemeriksaan kesihatan...
Ya Allah, Kau jauh kan lah makndak dari sebarang sakit-sakit bahaya....
Ah, macam menipu diri pulak rasanya...kalau kalian lihat makndak, kalian sendiri pasti jatuh kasihan....
Makndak itu memang kurus orangnya.... kini semakin kurus....
sudah seperti mangsa kebuluran Uthopia bila melihatkan gambar yang di mms oleh sepupuku...Menitis air mataku bila melihatkan makndak seperti itu....
makndak adalah adik ayah yang menjaga aku ketika kecil.... untuk makluman ayah punya 7 adik beradik, ayah seorang saja anak lelaki...
Yang lain-lain semuanya perempuan... dari 7 beradik itu, yang mendirikan rumah tangga hanya ayah dan 2 lagi adik perempuannya....
yang lain memilih jalan untuk sendiri...ah, aku tak pasti...
mereka memilih jalan itu, atau memang jodoh itu tak menghampiri....
Kami (aku, adik dan sepupu2ku) selalu dipesan....
Tanggungjawab kami bukan hanya pada ayah dan mama saja...
tapi juga ke atas makcik2 ku yang hidup sendiri...Mereka tak punya siapa2 bila melewati hari tua nanti...
Aku selalu pesan pada adik dan adik2 saudaraku(kerna aku cucu atuk ku yang sulung)....
Jangan pernah lupa pada makcik2 ku ini...
Kerana kasih sayang mereka tumpah sepenuhnya pada kami....
Jadi, bila tiba masanya kami kena 'care' pasal mereka...kami harus jalankan tanggungjawab kami....
Harap-harap bila aku bertemu seseorang yang bersedia menerima aku apa adanya nanti, dia juga dapat menerima
bahawa aku punya ramai ibu selain mama yang harus aku jaga....
Ah, cukuplah cerita sedih ini..... kata nak balik kampung, kena la gembira kn.....
****************************************************************
Walaupun nak balik kampung, petang ni kuliah ku macam biasa...Aku akan tetap attend class Pn. Che Zainab....
Kami akan bertolak pulang lepas aku pulang dari kelas nanti.....Huh...mesti penat gila....
Dahlah minggu sudah tak ada di rumah, hujung minggu ini juga pun tak dapat duduk kat rumah....
Oh, ya.... minggu lepas pun aku balik kampung.... Balik Muar, Johor.... Saja mama nak jumpa adik beradik nya.....
Hampir semua pakcik dan makcikku pulang.... yang tak ada cuma adik mama yang bongsu...
nak buat macam mana, suaminya tak dapat cuti....Seronok sangat...lama tak bertemu macam ni....Nak berkumpul semua memang payah...
Sejak arwah abah tok dan mak tok ku tiada lagi, mmg susah nak berkumpul begini... Kalau dapat balik ke Kota Tinggi lagi seronok...
Rumah pusaka yang banyak menggamit kenangan.... Rumah tu dah kosong kini...Tak siapa tunggu.... Entah macam mana keadaannya sekarang...
Cuma sekali-sekali abang mama yang sulung dan adik lelaki mama akan pergi menjenguk dan mengemas apa-apa yang patut....
Hem...teringat kan rumah itu....rasa macam nak terbang balik sekarang ni jugak....
Tapi tak mampu.... Nk drive sampai sana pun, aku bukan nya arif sangat jalan nak ke sana.....Lagipun...mana lah pernah aku drive jauh2 smpai johor.
Ayah dengan mama pun guarantee tak akan lepas kan aku kalau nak balik sorang2. Dah lah rumah tu tak ada sesapa.....
Hmm.... bila lah agaknya nak balik lagi ke rumah itu....
********************************************************************************************
Hari ini kat office, kami buat pot luck....
makan2 sebelum puasa.... Alhamdulillah...kenyangnya....
selain tu jugak kami nak meraikan seorang teman yang akan transfer ke cawangan kami di Pulau Pinang..... kurang lagi geng2 kat sini.... Aku pun tak tau sampai bila aku di sini....Sebenarnya, baru2 ni aku ade pergi menduduki peperiksaan untuk temuduga jawatan kosong..... Tapi, aku xsure lah boleh dapat ke tak.... sebab soalan nya soalan IQ....huhu...susah gak....mau gugur rambut di buatnya.... Yang paling aku tak tahan, aku boleh pulak jadi blurr waktu exam tu.... WAN stand for what pun aku tak boleh nak ingat-Wide Area Network.....ape punya sengal tah..... Da masuk je pintu rumah, baru aku teringat...... Asthagfirullahalazim..... tah di mana silapnya sampai aku terlupa...huhu...tapi benda dah lepas....fikir2 pun sendiri yang pening. Kalau ada rezeki aku, dapatlah.....Kalau tak dapat tu, anggap saja ia bukan rezeki ku kali ini.......
Untuk kak emi yang nak pindah ke Penang, "jangan lupa kan kami k...... terima kasih juga atas pemberian tudung hijau yang sweet tu.....patutlah pagi tadi plan nak pakai hijau...tau2 baju tu pulak kena minyak ape ntah....Terus tukar baju lain....Tapi ape pun....orang suka gak kaler hijau...thanks again kak emi...Ada umur kita jumpa lagi. InsyaAllah....."

No comments: