Thursday, September 25, 2008

BaIK?!

Hidup ni macam-macam hal...
Adakalanya kita nampak macam lah kita tau benar tentang orang itu,
Kita rasa macam penilaian kita betul sangat tentang sesiapa,
Tapi kita lupa, kita ni manusia biasa...
Mereka itu pun manusia biasa....
Tak ada orang yang sempurna.....
Baik?
Apa penilaian kita untuk mengatakan orang itu baik?
Caranya, atau rupa nya?
Sempurna @ perfect?
Ada kuiz ke untuk menentukan...
Sebenarnya aku dan k.ina,
ada berbual kosong mengenai perihal baik dan sempurna ni...
Banyak yang kami kongsi waktu berbuka tadi...
Tapi memandangkan k.ina dah pesan 'off record' pasal citer kami tu....
Aku diamkanlah....Lagipun aku sendiri tak bercadang nak mencatitkannya di sini...
Terlalu banyak untuk dimuatkan...
Hem..kembali semula pasal cerita baik dan sempurna tadi....
Kenapa manusia, mesti mahu mencari yang sempurna sedangkan diri sendiri masih banyak kurangnya.... Jawapannya mudah! Sebab mahu melengkapkan mana yang kurang...Barangkali betul...Hanya kesempurnaan yang bisa menutup ruang-ruang yang ada kekurangan...
Baik.... apa perasaannya kalau diri dikatakan baik, sedangkan masih penuh dengan keburukan-keburukan yang tak nampak di mata kasar? Mahu mengakui atau menidakkan? Hipokritlah seorang manusia kalau dia mengaku dia orang yang baik....
Aku sendiri mengaku, aku bukan orang yang baik. Aku juga bukan orang yang sempurna. Jadi, aku tak pernah ingin mencari orang yang baik. Cukup kalau orng itu masih mencuba menjadi baik. Dan aku totally bukan sempurna... Aku akui itu... Dengan rendah diri aku mengaku, aku masih seseorang yang punya banyak kekurangan. Bukan orang yang sempurna. Dan aku tak pernah mengimpikan seseorang yang hebat dan sempurna. Cukup kalau sekadar, seseorang yang melengkapi kekurangan aku, agar kesempurnaan itu kami lengkapkan bersama...
Alamak, dah dekat pukul 1 pagi... better ill stop here..
And for Kak Ina...... Cerita petang semalam waktu berbuka tu biarlah rahsia yer....

1 comment:

chentachantqs said...

baik?? sempurna?? itu akan jadi keajaiban sekiranya kau telah menemui mereka baik dan sempurna.

sebab itu tuhan ciptakan manusia. kalau semua nya baik dan sempurna,dunia ini akan jadi sangat bosannn...