Friday, March 21, 2008

Catitan Hari Ini.....

Pukul 9.27 pagi tadi, aku sudah mulai merasa 1 perasaan bosan….
Semangat untuk meneruskan kerja terasa melayang entah ke mana….
Jemu memikirkan rutin harian yang sentiasa berulang……
Tiada yang baru dalam hidup….. semua sejuk dan beku….
Kerja tidak kan pernah habis, ah….penat benar rasanya menghadapi
perkara yg sama setiap hari…..bilakah agaknya akan ada perubahan
yang besar dalam hidupku ini….bilakah semuanya akan berubah
menjadi lebih baik…..
Kata orang hanya dengan usaha impian bakal terlaksana,
kata orang hanya dengan kehendak diri saja semuanya akan berubah.
Impian aku? Impian aku seperti juga orang lain. Tipulah kalau
aku katakan yang aku tidak pernah mengimpikan rumah besar, kereta
besar dan punya wang dan harta yang banyak. Tapi impian itu
serasanya terlalu jauh untuk ku gapai. Impian yang ku harapkan
menjadi kenyataan suatu hari nanti, simple saja….. Tak perlu
rumah atau kereta besar. Tapi, aku sekadar mengimpikan untuk
memiliki semua itu dengan hasil titik peluhku sendiri.
Biar rumah dan kereta yang kecil, itu sudah memadai….. Cukuplah
rumah yang dapat ku jadikan tempat berteduh dan kereta yang
memudahkan perjalanan ku……… Haha, pasti kalian mengatakan yang
aku ini hanya mengimpikan semua yang material kan?! Sebenarnya
aku juga punya impian untuk mempunyai sebuah keluarga yang
bahagia suatu hari nanti. Aku inginkan seorang lelaki yang boleh
menemaniku menjalani hari-hari tua. Seorang lelaki yang boleh
membimbing aku dalam hidup, seorang lelaki yang akan
bersama-samaku dalam mencari keredhaan Nya dan seorang lelaki
yang mampu menjadi seorang bapa pada anak-anakku………. Seorang
lelaki yang bergelar suami……. Huh….. aku menarik nafas panjang
bila memikirkan tentang impian yang satu ini…. Takut dan kalut
memikirkan…… Umurku bakal menginjak ke angka 23 tahun ini….
Semakin ramai teman-teman yang telah menamatkan zaman bujang
malah sudah ramai juga yang menambah title dari seorang isteri
kepada seorang ibu. Aku? Aku masih sendiri….. rasa sunyi dan
keseorangan bukannya tak pernah hinggap di dalam hati malah
sudah acapkali…. Kadangkala terfikir juga mahu menamatkan zaman
solo….. Tapi…… dengan siapa? Kalaulah ‘manusia biasa’ itu muncul
di depan mata, pasti aku tidak kan menolaknya……
“Kau ni memilih sangat!” sebaris ayat yang keluar dari mulut ADA
membuatkan aku selalu berfikir. Benarkah aku ini terlalu memilih?
Tapi bukankah ini tentang masa depanku dan aku memang harus
memilih…. Aku bukan memilih yang kacak yang kaya atau yang
popular. Aku hanya mahu memilih lelaki yang benar-benar boleh
menerima ku dan aku boleh menerimanya tanpa sebab. Itu saja…ah
persoalan ini kalau difikirkan akan lebih banyak pilihan jawapan
yang akan tersenarai…. Jadi lebih baik aku melupakannya saja buat
masa ini….. Biarkan dulu semua persoalan itu…. Sehingga suatu
masa nanti ku ketemu jawapan itu sendiri……

No comments: