Tuesday, December 2, 2008

Kusut...kusut...




Selagi hidup, macam2 benda dan macam2 perkara yang kita perlu fikirkan...
Kadang kala rasa macam nak lari, tapi kalau lari pun sejauh mana yang kita boleh pergi...
Hem.... tentu kalian nak tau kenapa aku memilih headline kusut ni kan?
Biasa la, fikiran aku ni tengah kusut la sekarang...serabut....
Banyak yang perlu difikirkan....
Pertamanya biasa la manusia ni.... selagi hidup memikirkan soal duit...
bukan materialistik atau mata duitan...
tapi itulah rasional nya hidup... wang itu satu keperluan bukannya kehendak...
Semua perkara zaman ini memerlukan wang.... Nak masuk tandas awam pun nak kena bayar...
Huh.....tapi ape yang paling memeningkan aku sekarang ni, duit nak bayar yuran pengajian aku la...
walaupun aku tau, yang ayah dan mama akan support tapi macam tak seronok rasanya...
Harap2 ade rezeki aku untuk bonus tahun ni.... Alahai, Mr. MD.... consider sket la kat kami orang bawahan ni...
Yang kedua pasal kerja.... aduh, selama mana agaknya aku akan bertahan di tempat kerja aku sekarang ni...
Nak kata semuanya bagus sangat di sini, tak jugak... Gaji pun sikit.... Cuma environment kerja la seronok sket...
Tak lah selalu tension... Maklumla aku cuma assist bos aku je kat sini... tapi kadang2 tekanan jiwa jugak....
Hem...tapi tak apa lah...kalau ada rezeki aku, tak lama lah aku kat sini...InsyaAllah...
Yang terakhir, yang paling menyesakkan akal fikiran... soal hidup dan masa depan...
Soal jodoh yang sering ditanyakan orang... Nampaknya jawapan usia muda dah tak boleh diterima pakai oleh mereka-mereka yang bertanya..
Lagi-lagi bila seorang demi seorang teman mula menamatkan zaman bujang...
Huh... lagi bernanah telinga mendengar soalan teman-teman... Belum cerita makcik-makcik aku dan makcik2 orang lain yang kepoh bertanya...
aduh.... diorang tak mengerti betapa pedihnya nak menangkis soalan-soalan maut diorang tu...
Kan aku ni muda lagi...23 tahun... banyak lagi perkara dalam hidup ni yang aku kena belajar.. banyak lagi benda kat dunia ni aku kena cuba sementara masih sendiri..
Bukan bermaksud aku tak teringin berumahtangga... Nak...sudah tentu aku mahu... Tambahan semenjak encik itew hadir...Takdir Tuhan kita memang tak tau...
Siapa sangka, orang yang aku anti kerana kebaikan yang selalu disebut2 orang itu, akhirnya berjaya membuat aku jatuh suka pada dia...
Kerana kabaikannya itu juga yang membuatkan aku terbuka hati untuk dia...
Tapi sampai saat ini, jalan itu masih kabur2... Belum ada lorong yang terbuka untuk meneruskan perjalanan..
Yang aku mampu, berdoa dan terus berdoa...

No comments: